2. Necesarul energetic al corpului uman

Corpul uman are diferite rezerve de energrie

Practic, fiecare actiune care duce la stocarea energiei in corp are nevoie de ATP (adenozin trifosfat). In acelasi timp, ATP incarcat cu energie in ADP si P este disociat, energia eliberata poate fi folosita in corp, de exemplu,pentru contractii musculare. Rezervele de ATP din organism pot fi folosite pentru cateva secunde. ATP este produs din nou imediat prin CP (creatinfosfat). Prin aceasta, de exemplu,contractia musculara poate continua neintrerupt. Depoitul CP dureaza la fel, cateva secunde.

Aportul de cantitati mari de ATP se realizeazainmare parte prin dscompunerea de carbohidrati si grasimi, iar in conditii anume si prin descompunerea de proteine. rezervele de carbohidrati dureaza pana la cateva ore in conditii normale de activitati zilnice completate de 3-5 mese pe zi, iar cand se miscoreaza apare senzatia de foame.In timpul activitatilor sportive, carbohidratii ajung pentru 2-2.5 ore in functie de nivelul de glicogen acumulat in muschi si ficat si de intensitatea exercitiilor. Un aport de carbohidrati in timpul practicarii exercitiilor devine, deci, mult mai important pe masura ce forta si durata antrenamentului cresc.

Rezervele de grasime ale corpului sunt practic inepuizabile, cu energia stocata, un atlet putand sustine turul Frantei fara alt aport de energie. In practica, acest lucru este imposibil, deoarece, cum am mai spus, fara carbohidrati arderea grasimilor nu se realizeaza permanent si tranformarea proteinelor in carbohidrati este un procesmult prea lent.

Cu cat intensitatea antrenamentuluiunui atlet creste, de exemplu, cu cat merge cu bicicleta mai repede, cu atata consumul sau de energie va creste. In acest context, atletii au nevoie de 100g carbohidrati pe ora, in unele cazuri, chiar si mai mult. In functie de conditiile de antrenament, un atlet amator are nevoie de 30-60g carbohidrati pe ora. Cu cat nevoia de carbohidrati creste, cu atat trebuie acordata o atentie speciala compozitiei carbohidratilor primiti si celorlalte ingrediente din hrana sportivilor, pentru a evita problemele care pot aparea din cauza aportului de carbohidrati. In acest context, cele mai importante lucruri sunt aportul de carbohidrati, apa, sodiul, potasiul, care ar trebui sa fie primite de corp in mod optim si in anumite cantitati. Restul ingredientelor ar trebui reduse ca si cantitate,pentru a nu umple stomacul.